Wednesday, 21 January 2015

10 Principle of Aryasamaj | 10 Rules of Aryasamaj

१. सब सत्यिध्या और जो पदार्थ विध्या से जाने जाते हैं, उन सबका आदिमूल परमेश्वर है।
1- God is the first wellspring of all that is genuine information and all that is known by physical sciences.

२. ईश्वर सच्चिदानंदस्वरूप, निराकार, सर्वशक्तिमान, न्यायकारी, दयालु, अजन्मा, अनन्त, निर्विकार, अनादि, अनुपम, सर्वाधार, सर्वेश्वर, सर्वव्यापक, चर्वान्तर्यामी, अजर, अमर, अभय, नित्य, पवित्र और सृष्टिकर्ता है, उसी की उपासना करनी योग्य है।
2- God is existent, Conscious, All Beautitude, Formless, Almighty, Just, Merciful, Unbegotten, Infinite,
Unchangeable, Beginningless, Incomparable, the backing of All, the Lord or all, All-overrunning, Omniscient and Controller of All from inside, Evermature, Imperishable, Fearless, Eternal, Pure and Creator of the universe. Only it must be revered.

३. वेद सब सत्यविध्याओं का पुस्तक है । वेद का पढ़ाना - पढ़ाना और सुनना - सुनाना सब आर्यो का परम धर्म है।
3- The Vedas are the books of all TRUE information. It is the vital obligation of all Aryas to peruse them, to show them to others, to hear them out and to discuss them to others.

४. सत्य के ग्रहण करने और उसत्य के छोड़ने में सर्वदा उद्यत् रहना चाहिए।
4-All persons ought to dependably be prepared to acknowledge reality and revoke the untruth.

५. सब काम धर्मानुसार, अर्थात् सत्य और असत्य को विचार करके करने चाहिए।
5- All demonstrations should be performed in congruity with dharma (Righteousness and Duty) i.e. after due thought of reality and the untruth.

६. सँसार का उपकार करना इस समाज का मुख्य उद्धेश्य है, अर्थात् शारीरिक्, आत्मिक और सामाजिक् उन्नति करना।
6-The essential object of the Arya Samaj is to do great to the entire world i.e. to advance physical, profound and social advancement of all people.

७. सबसे प्रीतिपूर्वक, धर्मानुसार यथायोग्य वर्तना चाहिए।
7-Your dealings with all ought to be directed by adoration and due equity as per the manages of dharma (honesty).

८. अविध्या का नाश विध्या कि दृध्दि करनि चाहिए।
8-Avidyaa (deception and lack of awareness) is to be scattered, and Vidyaa (acknowledgment and obtaining of learning) ought to be advanced.

९. प्रत्येक को अपनी ही उन्नति से सन्तुष्ट न रहना चाहिए, किन्तु सब की उन्नती सें अपनी उन्नति समझनी चाहिए।
9- None ought to stay fulfilled by one's own particular rise just, yet ought to unremittingly strive for the social up liniment of all, understand one's own particular height in the rise of others.

१०. सब मनुष्यों को सामाजिक, सर्वाहितकारी, नियम पालने में परतन्त्र रहना चाहिए आर प्रत्येक हितकारी नियम पालने सब स्वतंत्र रहें।
10-All persons should devote themselves fundamentally for the social great and the prosperity of all, subordinating their individual investment, while the individual is allowed to appreciate flexibility of activity for the individual well

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